راهنمای خرید کامپیوتر جدید

توسط مجید سلیمی -
2148 0
راهنمای خرید کامپیوتر جدید

در صورتیکه قصد خرید کامپیوتر جدید را دارید، یافتن پاسخ مناسب برای سؤالات مطرح شده در این مقاله می‌تواند به انتخاب بهتر شما کمک کند.

اگرچه استفاده از اسمارتفون‌ها و تبلت‌ها بسیار رایج شده است، اما بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند از کامپیوتر‌های خانگی (PC) یا لپتاپ استفاده کنند. اگر می‌خواهید یک کامپیوتر جدید بخرید یا کامپیوتر قدیمی را با جدید جایگزین کنید، بهتر است اطلاعاتتان را در این زمینه افزایش دهید و قبل از خرید اندکی تحقیق کنید.

یافتن پاسخ مناسب برای سوالات مطرح شده در این مقاله می‌تواند به شما کمک کند تصمیم بهتری در این زمینه بگیرید.

خرید کامپیوتر جدید


دسکتاپ یا لپ‌تاپ؟

بطور کلی استفاده از دسکتاپ یا لپ‌تاپ بستگی به نوع کاربرد و محل استفاده دارد و هر کدام معایب و مزایایی دارند. اگر می‌خواهید در خانه از کامپیوترتان استفاده کنید یا به بازی‌های کامپیوتری علاقه دارید، خرید دسکتاپ برای شما گزینه مناسبتری خواهد بود. یکی دیگر از ویژگی‌های دسکتاپ‌ها قابلیت ارتقای سخت‌افزاری بهتر آن‌هاست. به‌علاوه، دسکتاپ‌ها قابلیت بهتری برای اتصال دستگاه‌های جانبی دارند و دارای پورت‌های ورودی و خروجی بیشتری هستند. برای مثال شما می‌توانید چند هارد را بصورت همزمان به کامپیوترتان متصل کنید و همزمان از فلش مموری، اسپیکر، میکروفون و... هم استفاده کنید. اما اگر قابلیت حمل برایتان اهمیت بیشتری دارد، خرید لپ‌تاپ گزینه مناسبتری خواهد بود. همچنین اگر دائماً در حال سفر هستید، استفاده از لپتاپ با سایز مانیتور کوچکتر برای شما توصیه می‌شود.

خرید کامپیوتر جدید


هزینه

دسکتاپ‌ها می‌توانند اجزای (سخت‌افزارهای) مختلفی را در خود جای دهند و همین قابلیت باعث بیشتر شدن نسبی قیمت آن‌ها خواهد بود. اما در مقابل؛ لپ‌تاپ‌ها به لحاظ محدودیت در تجمیع اجزای مختلف، معمولاً ارزانتر هستند. اما اگر یک لپ‌تاپ و یک دسکتاپ با ویژگی‌های کاملاً مشابه را از نظر قیمتی مقایسه کنیم، احتمالاً دسکتاپ ارزانتر خواهد بود.

از سوی دیگر، اگر با کامپیوترتان (دسکتاپ یا لپ‌تاپ) کارهای نیازمند پردازش‌های سنگین مانند ویرایش ویدیو، پردازش‌های سه بعدی و گیمینگ انجام نمی‌دهید، بهتر است کامپیوتری ارزانتر تهیه کنید.

خرید کامپیوتر جدید


برند

یکی از دغدغه‌های همیشگی کاربران، انتخاب برند بوده‌است و هر برند طرفداران خاص خودش را دارد. به کامپیوترهای ساخت شرکت اپل، مک گفته می‌شود (مخفف سیستم عامل مکینتاش). بطورکلی مک‌ها بسیار گرانتر از سایر برندها هستند. کامپیوترهای ساخت شرکت اپل برای استفاده راحتتر هستند، سیستم عامل ساده‌تر و کیفیت ساخت بالاتری دارند و بخاطر سیستم‌عاملشان، نسبت به سیستم‌های ویندوزی کمتر در معرض ویروس‌ها قرار دارند. در بین سایر برندها، معمولاً سونی VAIO و ایسوس نسبت به سایرین قیمت بالاتری دارند و کامپیوترهای ساخت شرکت ایسر ارزانتر از بقیه‌اند. این تفاوت قیمت آن‌ها وابسته به کیفیت ساخت و پکیج‌های نرم‌افزاری است که ارایه می‌دهند.

خرید کامپیوتر جدید


پردازنده (CPU)

پردازنده یکی از مهمترین اجزای کامپیوتر است که می‌تواند تأثیر بسزایی در سرعت  و کارایی کامپیوتر شما داشته باشد. بهترین راهکار برای یافتن یک پردازنده مناسب، پیدا کردن بازه قیمتی پردازنده‌ها است تا بتوانید بر اساس بودجه مورد نظر، یک پردازنده مناسب انتخاب کنید. اگر محدودیت هزینه ندارید، توصیه ما به شما خرید یک پردازنده گرانتر و قوی‌تر است. البته برای استفاده‌های روزانه مانند گشت و گذار در اینترنت، یک پردازنده معمولی و ارزان قیمت هم کارساز خواهد بود.

یک نکته بسیار مهم در خرید لپ‌تاپ که باید قبل از خرید بدانید این است که برخی از ماژول‌های داخلی آن قابلیت ارتقا دارند اما برخی دیگر، این قابلیت را ندارند. بنابراین در هنگام خرید لپ تاپ باید در انتخاب قطعات غیر قابل ارتقا دقت بیشتری به خرج داد و تا حد ممکن هزینه بیشتری را برای این موارد انجام داد. یکی از این قطعات CPU است و برای همین توصیه می‌شود در خرید لپ تاپ تا حد ممکن هزینه بیشتری را برای CPU در نظر بگیرید. یکی از تفاوت‌های دیگر دسکتاپ و لپ‌تاپ هم همین قابلیت ارتقاست. بنابراین اگر عادت به ارتقای کامپیوترتان دارید و دوست دارید با پیشرفت تکنولوژی، کامپیوترتان را ارتقا دهید، دسکتاپ انتخاب بهتری برای شما خواهد بود.

یکی از بزرگترین تولید کنندگان پردازنده کامپیوتر شرکت‌های INTEL، AMD هستند که مدل‌های مختلفی از پردازنده را تولید می‌کنند و از بقیه شهرت بیشتری دارند.

خرید کامپیوتر جدید


رم (RAM)

همانند پردازنده، انتخاب یک رم با ظرفیت بالاتر می‌تواند سرعت و کارایی کامپیوتر شما را تا حد زیادی افزایش دهد. اگر عادت به باز کردن برنامه‌های زیاد بصورت همزمان دارید، به بازی‌های کامپیوتری علاقمند هستید یا می‌خواهید نرم‌افزارهای سنگینی را بر روی کامپیوترتان نصب کنید، انتخاب رم با ظرفیت بالاتر می‌تواند کارایی کامپیوترتان را بطور قابل توجهی افزایش دهد. البته برای استفاده‌های معمولی، رم با ظرفیت پایینتر هم جوابگو خواهد بود.

نکته مهم در انتخاب ظرفیت رم و نوع پردازنده، همخوانی آن‌ها با همدیگر است. بدین معنا که تنها با داشتن فقط یک پردازنده قدرتمند یا فقط رم با ظرفیت بالا، نمی‌توان توقع کارایی بالا از کامپیوتر داشت و استفاده از پردازنده قدرتمند و رم با ظرفیت و سرعت بالا در کنار هم، می‌تواند تأثیر به سزایی در کارایی داشته باشد.

خرید کامپیوتر جدید


کارت گرافیک (GPU)

اگر به بازی‌های کامپیوتری علاقمند هستید یا پردازش‌های گرافیکی انجام می‌دهید، با استفاده از کارت گرافیک قوی‌تر، می‌توانید تجربه لذتبخش‌تر و وضوح تصویر بهتری را داشته باشید. دو مؤلفه مهمی که در خرید کارت گرافیک باید به آن‌ها توجه شود، ظرفیت حافظه و تعداد هسته‌های پردازشی آن‌ها هستند. ظرفیت بالای حافظه‌ی کارت گرافیک و تعداد هسته پردازشی بالاتر آن نشان‌دهنده این خواهد بود که آن کارت گرافیک قدرتمندتر است. با توجه به اینکه این مشخصات از روی نام یا مدل آن کارت گرافیک مشخص نیستند، با جستجو در اینترنت می‌توانید تمام جزییات مربوط به هر مدل کارت گرافیک را پیدا کنید. لازم به ذکر است؛ دو تولید کننده بزرگ و شناخته شده کارت گرافیک شرکت‌های NVIDIA و AMD هستند. که در مقاله دیگری تولیدات این دو شرکت را بطور مفصل مقایسه کرده‌ایم.

نکته مهم دیگر درباره لپ تاپ‌ها این است که معمولاً کارت گرافیک در آن‌ها قابلیت ارتقا ندارد و بهتر است در هنگام خرید لپ‌تاپ به این نکته توجه شود.

خرید کامپیوتر جدید


ظرفیت هارد (Hard) و سرعت آن

هرچند استفاده از هارد با ظرفیت بیشتر، بهتر خواهد بود، اما ظرفیت هارد بستگی به استفاده شما دارد. اگر علاقمند نگهداری و ذخیره تصاویر، موسیقی و فیلم هستید، هارد با ظرفیت بیشتر برای شما مناسب خواهد بود. همچنین اگر سرعت آن برای شما مهم است (یا آدم کم حوصله‌ای هستید)، می‌توانید از هارد دیسک‌های SSD استفاده کنید و سرعت سیستمتان را تا حد بسیار زیادی افزایش دهید. البته قیمت این نوع هارد، اندکی گرانتر از هاردهای معمولی است.


گارانتی

اگرچه تقریباً اکثر کامپیوترها گارانتی دارند، اما برخی برندها پیشنهادهای بهتری را ارایه می‌دهند. بهتر است قبل از خرید کامپیوتر، شرایط ضمانت‌نامه و تعهدات آن‌ها را مطالعه کرده و سپس اقدام به خرید نمایید.

شما می‌توانید جدیدترین و جذابترین اخبار دنیای فناوری را در مامل مگ دنبال کنید.


منبع:

Quora

Computerhope

 

 


به این مطلب امتیاز دهید 7 رای


    مجید سلیمی
    مجید سلیمی

    تیم تحریریه مامل مگ

    نظرات کاربران
    نظر خود را برای ما ارسال کنید .

    جست جو

    پربازدیدترین ها

    تفاوت پردازنده ‌های اینتل core i5 و core i7

    پردازنده‌ های اینتل Core i5 و i7 هنوز هم جزء محبوبترین پردازنده‌ های بازار هستند. اما تفاوت بین آن‌ ها چیست؟ کدامیک برای استفاده شما مناسبتر خواهد بود؟