آمازون الکسا (Alexa) چیست؟ از کجا آمده؟ چگونه کار می‌ کند؟

توسط مجید سلیمی -
2250 0
آمازون الکسا (Alexa) چیست؟  از کجا آمده؟ چگونه کار می‌ کند؟

آمازون الکسا چیست، از کجا آمده و چه کاری می تواند برای شما انجام دهد و از چه سرویس هایی پشتیبانی می کند؟

ممکن است نام الکسا (Alexa) را شنیده باشید. وقتی می‌خواهید با دستیار مجازی آمازون ارتباط برقرار کنید، می‌دانید باید چه نامی را صدا بزنید؟ با داشتن دستگاهی مجهز به Echo، یا هر دستگاهی که قابلیت الکسا داشته باشد، این قابلیت برای شما فراهم خواهد بود که الکسا را صدا بزنید. دستیار آمازون صدای زنی است که می‌تواند با شما مکالمه کرده و آماده است در انجام کارهایتان به شما کمک کند. الکسا در بسیاری ازمحصولات شرکت آمازون ادغام شده و کم کم پایش به دستگاه‌هایی مانند لامپ‌های GE و اسپیکرهای Sonos هم باز می‌شود. اخیراً هم آمازون شروع به قرار دادن الکسا در محصولات پوشیدنی، هدفون و سایر گجت‌ها کرده است. الکسا می‌تواند کارهای مختلفی را مانند پخش موسیقی انجام دهد. همچنین می‌توانید از الکسا در خانه هوشمند خود برای روشن/خاموش کردن چراغ‌ها، قفل کردن درب‌ها، تنظیم دمای منزل و کنترل سایر دستگاه‌های خانگی هوشمند استفاده کنید.

درحالیکه الکسا با محصولاتی مانند Echo معادل است، شما نمی‌توانید یک الکسا را به تنهایی خریداری کنید. همانند دستگاه‌های آیفون که می‌توانید با خرید آن‌ها Siri (دستیار صوتی گوشی‌های آیفون) هم در کنار آن داشته باشید، ولی نمی‌توانید یک Siri به تنهایی خریداری کنید.  برای این کار شما باید دستگاهی داشته باشید که مجهز به دستیار صوتی داخلی باشد.

بنابراین؛ الکسا دقیقا چیست؟ در این مقاله تمام چیزهایی که باید درباره الکسا بدانید وجود دارد.

آمازون الکسا چیست


آمازون الکسا چیست؟

اگر بخواهیم به این سوال پاسخ بدهیم باید بگوییم که الکسا در واقع صدایی است که از اسپیکرهای دارای قابلیت الکسا بیرون می‌آید. اساساً، الکسا برای آمازون شبیه Siri برای اپل است. الکسا صدایی است که به سوالات شما پاسخ داده و می‌توانید هر سوالی را از آن بپرسید. برای مثال می‌توانید از او بپرسید: "وضعیت آب و هوای شیکاگو امروز چطور است؟" الکسا در بسیاری از خدمات و محصولات آمازون ادغام شده است و همراه محصولاتی مانند Amazon Echo، Echo Spot، Echo Dot و تلویزیون Amazon Fire ارایه می‌شود.

وقتی از الکسا سؤالی می‌پرسید، در واقع با یک سرویس ابری (Cloud) ارتباط برقرار می‌کنید. آمازون این سرویس را با تقلید از مکالمات واقعی افراد طراحی کرده است. شما می‌توانید از این سرویس صوتی استفاده ‌کنید تا از او بخواهید کارهای خاصی را برایتان انجام دهد. کلمه‌ی «الکسا» کلمه‌ای است که این سرویس را بیدار می‌کند تا به صدای شما گوش داده و دستوراتتان را اجرا کند. برای اکثر دستگاه‌ها، فقط کافیست این کلمه را بگویید تا به شما پاسخ دهد.

تعریف رسمی شرکت آمازون از الکسا به‌صورت زیر است:

سرویس صوتی الکسا (AVS)، یک سرویس هوشمند تشخیص صدا و پردازش زبان طبیعی است که شما را قادر می‌سازد تا با دستگاهی که دارای میکروفون و اسپیکر است صحبت کنید.

حتی  اگر نام شخصی در خانه شما الکسا باشد، برای بیدار کردن دستیار صوتی آمازون می‌توانید از کلمات جایگزین دیگری مانند «آمازون»، «اِکو» یا «کامپیوتر» استفاده کنید.

 


چرا الکسا؟

هر شرکت نام ویژه‌ای بر روی دستیار صوتی خودش گذاشته است. برای مثال، دستیار شرکت اپل «Siri» است و گوگل هم دستیار خودش را دارد که با گفتن کلمه «Ok Google» به شما پاسخ می‌دهد. آمازون هم نام الکسا را برای دستیار صوتی‌اش انتخاب کرده که به گفته آقای دیوید لیمپ مدیر ارشد آمازون، این نام به کتابخانه اسکندریه برمی‌گردد که در آن کتابخانه سعی شده بود دانش تمام جهانیان را گردآوری کنند. آمازون هم سعی کرده کار مشابهی را انجام دهد و اطلاعات زیادی را گردآوری کند. الکسا همیشه درحال یادگیری است و قرار است به یک منبع اطلاعاتی یکپارچه و بزرگ تبدیل شود.

از نظر عملی، این نام به این دلیل انتخاب شده که دارای حرف «X» است و معمولاً نام‌های کمتری حاوی این حرف هستند و احتمال اشتباه گرفته شدن نام این سرویس با سایر نام‌ها کمتر است.

آقای لیمپ گفت:

ما تعدادی زیادی نام را انتخاب کرده و از بین آن‌ها این نام را برای این سرویس برگزیدیم. زیرا این نام در شخصیتی که برای این سرویس ایجاد می‌کند بسیار مهم است و آن را فراتر از شخصیتی کامپیوتری که مبتنی بر سرویس ابری بوده و علوم کامپیوتر پشت آن است نشان می‌دهد.

وی افزود:

اگر Echo داشته باشید، حتماً می‌دانید که او با شنیدن کلمه «الکسا» بیدار خواهد شد و انجام این کار بسیار مهم بود. این کلمه باید به دقت توسط دستگاه، تجزیه شده تا همخوانی درستی با حرف «X» داشته باشد و فقط در صورتی که آن را صدا زده باشید، بیدار شود.


آمازون الکسا چیست

کجا می‌توان از الکسا استفاده کرد؟

برای استفاده از الکسا نیاز به دستگاهی دارید که فن‌آوری صدا داشته باشد و این بدان معناست که برای استفاده از آن باید یکی از دستگاه‌های آمازون مانند یک Echo، Echo Dot یا Echo Show داشته باشید. البته این دستیار صوتی مبتنی بر سرویس‌های ابری، می‌تواند بطور اتوماتیک با برخی دیگر از دستگاه‌ها مانند کلید روشنایی Ecobee Switch ، یخچال و فریزر LG InstaView و بلندگو Sonos One هم ادغام شود.

الکسا همچنین می‌تواند در مرکزیت یک سیستم خانه هوشمند قرار بگیرد. از الکسا می‌توان در مدیریت و ساخت اجزای یک خانه هوشمند استفاده کرد؛ چون الکسا قادر است با دستگاه‌های مختلف دیگری مانند WeMO و دستگاه تنظیم دمای Nes هم جفت شود.


آمازون الکسا چیست

الکسا چه کاری می‌تواند انجام دهد؟

لیست کارهایی که الکسا قادر است انجام دهد هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود. آمازون نام این کارها را «توانایی» گذاشته است. حتی این قابلیت فراهم شده تا شما بتوانید خودتان یک توانایی را از طریق Amazon Blueprints به آن بیفزایید. جالبتر اینکه حتی می‌توانید با افزودن توانایی جدید به الکسا، پس از تأیید آمازون، این توانایی را در فروشگاه Amazon Skills برای استفاده سایر کاربران هم قرار دهید. تعداد کارهایی که الکسا قادر است انجام دهد قطعاً بیشتر از چیزی است که بتوان تمام آن‌ها را در این مقاله ذکر کرد، اما در ادامه لیستی از محبوبترین توانایی‌های آن را ذکر می‌کنیم:

  • دستورالعمل‌های انجام کاری را انتخاب کنید، او مراحل انجام آن را برای شما شرح خواهد داد.
  • یک کتاب را برای شما روایت می‌کند.
  • برنامه زمانی پخش فیلم‌ها و مسابقات ورزشی را دریافت کنید.
  • رستوران‌های اطراف را یافته و پیتزا سفارش دهید.
  • صورتحساب‌های خود را پرداخت کنید.
  • هر چیزی را بصورت آنلاین سفارش دهید.
  • مشاوره‌های پزشکی دریافت کنید.
  • بسته‌های پستی خود را رهگیری کنید.
  • به روزرسانی اخبار را دریافت کنید.
  • به او بگویید ایمیل‌هایتان را برایتان بخواند.
  • یادآوری‌های مبتنی بر مکان را تنظیم کنید. (الکسا! به من یادآوری کن وقتی به خانه می‌روم، مرغ را خرد کنم)
  • از طریق الکسا با میهمانانی که زنگ خانه را می‌زنند تعامل کنید.
  • خانه‌تان را با ویژگی‌های الکسا مانند Alexa Guard و Away Mode امن‌تر کنید.

الکسا قابلیت تنظیم روال‌ها را هم دارد. بدین صورت که چندین عمل را با یک فرمان اجرا می‌کند. برای مثال وقتی به او بگویید «الکسا! شب بخیر»، او بصورت اتوماتیک لامپ‌ها را خاموش کرده، درب منزل را قفل می‌کند و زنگ آلارم را بر روی ساعت همیشگی فعال نموده و دستگاه قهوه‌ساز شما را در ساعت مشخصی روشن می‌کند تا در هنگام بیدارشدنتان قهوه حاضر باشد. روتین‌ها همچنان در حال پیشرفت هستند و می‌توانید برنامه‌ریزی‌های خاصی را برای آن‌ها انجام دهید. برای مثال می‌توانید به او فرمان دهید که «لامپ‌ها را خاموش کن، ده دقیقه صبر کن و سپس دستگاه قهوه‌ساز را روشن کن». البته اگر کسی در منزلتان خواب است و نمی‌خواهید او را بیدار کنید، الکسا قابلیت زمزمه کردن هم دارد. بدین صورت که دستورات را برایش خیلی آرام زمزمه می‌کنید و او هم با صدای بسیار آرام پاسختان را می‌دهد.

آمازون الکسا چیست

آمازون هر روز قابلیت‌های جدیدی را با مهارت‌های بالاتر و سازگاری بیشتری به الکسا اضافه می‌کند. باشروع سال 2020، آمازون ویژگی‌های جدید مانند تشخیص خستگی و ناامیدی را هم به آن اضافه خواهد کرد؛ بدین معنا که الکسا قادر خواهد بود خستگی و ناامیدی شما را درک کرده و به آن واکنش نشان دهد. اگر از الکسا استفاده می‌کنید و مشتاقید بدانید چه ویژگی جدیدی به آن اضافه شده، می‌توانید از خودش بپرسید! او مشتاقانه جواب سوالاتتان را خواهد داد.


شما می‌توانید جدیدترین و جذابترین اخبار دنیای فناوری را در مامل مگ دنبال کنید.

منبع:

Digitaltrends

 

 


به این مطلب امتیاز دهید 7 رای


    مجید سلیمی
    مجید سلیمی

    تیم تحریریه مامل مگ

    نظرات کاربران
    نظر خود را برای ما ارسال کنید .

    جست جو

    پربازدیدترین ها

    تفاوت پردازنده ‌های اینتل core i5 و core i7

    پردازنده‌ های اینتل Core i5 و i7 هنوز هم جزء محبوبترین پردازنده‌ های بازار هستند. اما تفاوت بین آن‌ ها چیست؟ کدامیک برای استفاده شما مناسبتر خواهد بود؟